Connect with us

Hi, what are you looking for?

Humor

Boek Erica Meiland zorgt voor geschrokken reacties: ‘Gevaarlijker dan Baudet en Wilders’

erica meiland boek

Onlangs kwam de biografie uit van Erica Meiland, met de goed gevonden titel ‘Erica’. Het boek wordt echter bedolven onder kritiek van recensenten, die schrikken van de ronduit racistische uitspraken die Erica doet. Het NRC schrijt zelfs: “Dit werk is gevaarlijker dan boeken van dezelfde strekking van politici als Thierry Baudet en Geert Wilders.”

erica boek

Haat jegens honderdduizenden mensen

De boekrecensie van Erica die in de krant verscheen wordt gezien als ‘een haatzaaiend pamflet van een realityster’. “Dit boek verspreidt helemaal geen hoop of troost, maar juist haat jegens honderdduizenden mensen” aldus de omschrijving van de recensie schrijver Wilfred Takken. Takken was niet de enige die de negatieve lading van het boek zag, maar ook tijdens haar gesprekje met Chantal Janzen en Eva Jinek werd ze keihard aangevallen. Hierbij hadden ze het over het deel in haar boek waar ze het volgende schreef; “Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een boerkaverbod. Rot op joh, met je boerka.”

Waarom kopen zoveel mensen het boek nog?

Takken ging zelfs zo ver om te stellen dat dit boek gevaarlijker was dan de boeken van Thierry Baudet en Geert Wilders en daarom is hij bezorgd om het feit dat het boek zo goed verkoopt. Hij gaf echter aan dat de verhalen van Erica en Martin nog niet zo slecht waren, integendeel met het contemplatieve gedeelte dat helemaal niet te doen was. “Het deel waarin Renkema haar licht laat schijnen op zaken als de dood, het uiterlijk, het christendom. En dus over haar racistische overtuigingen – daarom raad ik je af om dit boek te kopen”, aldus Takken.