SGXL.NL -De grappigste berichten op het internet!
  • Humor
  • Films & Series
  • Life
  • Celebs
  • Muziek
  • Sport
Font ResizerAa
SGXL.NL -De grappigste berichten op het internet!SGXL.NL -De grappigste berichten op het internet!
Search
Sign In Sign In
Follow US
Made by ThemeRuby using the Foxiz theme. Powered by WordPress
Home » Blog » McDonald’s verwijdert kerstcommercial na woedende reacties: ‘Meest verschrikkelijke reclame van het jaar!’
Life

McDonald’s verwijdert kerstcommercial na woedende reacties: ‘Meest verschrikkelijke reclame van het jaar!’

thalena
Last updated: 11 december 2025 15:52
By thalena
4 Min Read
McDonald’s kerstcommercial
Beeld: YouTube OudeTVinHD
SHARE

De McDonald’s kerstcommercial domineert het nieuws sinds McDonald’s besloot het AI-gegenereerde reclamespotje offline te halen. Wat bedoeld was als een luchtige, ironische kerstboodschap, eindigde in een golf van kritiek die zowel technisch, emotioneel als ethisch geladen was. In deze herschreven analyse lees je waarom de McDonald’s kerstcommercial zo fel werd afgekeurd, welke lessen eruit te trekken zijn en hoe het debat over AI in creatieve sectoren opnieuw is aangewakkerd.

Contents
  • Backlash rond de McDonald’s kerstcommercial
  • Waarom de kritiek zo hard aankwam
    • Technische onvolkomenheden
    • Ethiek en creativiteit
    • Klimaat- en milieubezwaren
  • Reactie van McDonald’s en betrokken partijen
    • Wat deze controverse zegt over de toekomst van AI in marketing
  • Een les voor de hele creatieve industrie

Tekst loopt verder onder de video

Backlash rond de McDonald’s kerstcommercial

De McDonald’s kerstcommercial opent met een parodie op een welbekend kerstlied: “It’s the most terrible time of the year.” De beelden tonen typische Nederlandse taferelen: mensen die uitglijden op het ijs, een arrenslee die vastloopt in het verkeer en een kerstversiering die instort. Alleen… het zag er allemaal nét iets te vreemd uit. Volgens velen was het duidelijk dat AI aan het werk was geweest.

Wat aanvankelijk grappig bedoeld was, werd al snel een bron van ergernis. Online barstte een golf van kritiek los: onnatuurlijke personages, foutieve details, rare belichting en montages die niet leken te kloppen. Commentaren op sociale media noemden het spotje ‘koud’, ‘zielloos’ en zelfs ‘kerstbederf’. De McDonald’s kerstcommercial werd binnen korte tijd hét voorbeeld van hoe AI in reclame fout kan uitpakken.

McDonald’s kerstcommercial
Beeld: YouTube OudeTVinHD

Waarom de kritiek zo hard aankwam

McDonald’s schakelde eerst de reacties op YouTube uit, maar toen de kritiek bleef aanzwellen, werd het spotje helemaal verwijderd. De belangrijkste klachten richtten zich op:

Technische onvolkomenheden

Veel kijkers herkenden de typische AI-artefacten: inconsistente gezichten, onnatuurlijke bewegingen en shots die niet logisch waren opgebouwd. Een Amerikaanse techsite vat het samen met: “Zelfs als je Nederlands bent, kan ik me niet voorstellen dat dit logisch is.”

Ethiek en creativiteit

Velen vonden het problematisch dat een groot bedrijf als McDonald’s AI inzet voor een kerstcommercial—juist een moment waarop warmte en menselijkheid centraal staan. Creatieven hekelen bovendien dat AI werk overneemt van echte makers. Dat maakte de McDonald’s kerstcommercial niet alleen ‘lelijk’, maar voor velen ook ‘principieel verkeerd’.

Klimaat- en milieubezwaren

AI-modellen verbruiken energie, en sommige critici wezen op de klimaatimpact van dit soort producties. Een veel gedeelde reactie luidde: “Gefeliciteerd met het maken van AI-drab die slecht is voor het milieu.”

Reactie van McDonald’s en betrokken partijen

De productie van de McDonald’s kerstcommercial lag in handen van The Sweetshop, dat benadrukte dat AI niet werd gebruikt om creatieven te vervangen, maar als hulpmiddel. Volgens de CEO was het een bewuste, artistieke keuze. Toch erkende McDonald’s dat de massale negatieve feedback een ‘belangrijke les’ is in het verantwoord toepassen van AI.

De creatieve ideeën achter het spotje werden door velen zelfs geprezen—alleen had men liever gezien dat het ‘gewoon echt’ was gemaakt.

Wat deze controverse zegt over de toekomst van AI in marketing

De McDonald’s kerstcommercial laat opnieuw zien dat consumenten niet automatisch openstaan voor AI-gegenereerde creativiteit—zeker niet als het gaat om campagnes die warmte, traditie en emotie moeten uitstralen. Voor veel mensen voelt AI nog steeds afstandelijk, kil en soms zelfs onnatuurlijk.

De discussie die nu woedt, zal waarschijnlijk de toon zetten voor toekomstige reclameprojecten. Bedrijven zullen bewuster moeten kiezen wanneer AI een meerwaarde heeft, en wanneer het een risico vormt voor hun merkvertrouwen.

Een les voor de hele creatieve industrie

De McDonald’s kerstcommercial is uitgegroeid tot een casestudy over hoe het mis kan gaan wanneer technologie boven menselijke warmte wordt geplaatst. Wat begon als een luchtige kerstgrap eindigde in een internationale online rel—en een stevige wake-upcall voor marketeers wereldwijd.

Check ook:

‘Karen’ schrijft woedende review na eerste McDonald’s-bezoek: ‘Half uur op ober zitten wachten!’
TAGGED:KerstkritiekMcDonald’sReclame
Share This Article
Facebook Email Copy Link

Volg ons

Volg ons op social media

You Might Also Like

'Levende Nostradamus' voorspelt voor 2026 'major event' dat de wereld op zijn kop gaat zetten
Life

‘Levende Nostradamus’ voorspelt voor 2026 ‘major event’ dat de wereld op zijn kop gaat zetten

By thalena
12 december 2025
Read More
voorspellingen Nostradamus 2025
Life

Nostradamus was akelig dicht bij deze voorspellingen voor 2025! Dit voorspelt hij voor 2026!

By thalena
11 december 2025
Read More
Prachtig Frans landhuis met groot zwembad te koop voor een prikkie
Life

Prachtig Frans landhuis met groot zwembad te koop voor een prikkie

By thalena
10 december 2025
Read More
scheten
Life

Onderzoek wijst uit: De ‘pufjes’  van vrouwen stinken erger dan die van mannen

By thalena
9 december 2025
Read More
Fort Darnet
Life

Compleet Engels fort op privé-eiland staat voor een prikkie te koop

By thalena
6 december 2025
Read More
Juf Jitske en juf Marit nemen samen video op en alle mannen van Nederland willen terug naar school
Life

Juf Jitske en juf Marit nemen samen video op en alle mannen van Nederland willen terug naar school

By thalena
4 december 2025
Read More
villa de hanslers
Life

Peperdure Spaanse villa uit ‘De Hanslers: Van de Piste naar de Playa’ staat te koop

By thalena
2 december 2025
Read More
Efteling entreeprijzen 2026
Life

Efteling verhoogt entreeprijzen in 2026! Dit gaan bezoekers betalen

By SGXL Redactie
11 december 2025
Read More
Mensen gaan los om Spaanse nieuwe vriendin van Mike Hansler: 'Ze heeft de heks zeker nog niet ontmoet'
Celebs

Mensen gaan los om Spaanse nieuwe vriendin van Mike Hansler: ‘Ze heeft de heks zeker nog niet ontmoet’

By thalena
26 november 2025
Read More
Charmant Nederlands huisje aan het water gaat viral vanwege opmerkelijk lage vraagprijs
Life

Supercharmant Nederlands huisje aan het water gaat viral vanwege opmerkelijk lage vraagprijs

By thalena
26 november 2025
Read More
  • Over ons
  • Privacy policy
  • Notice and takedown
  • Adverteren
  • Contact
  • Boekingen
  • Disclaimer

                      Copyright @ 2025 SGXL Alle rechten voorbehouden

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?