Tsjechië wordt het eerste EU-land dat de maximumsnelheid op bepaalde snelwegen optrekt naar 150 km/u. Op de nieuwe Dálnice 3 (D3) tussen Praag en Linz start eind september een proef. Hierbij mogen automobilisten aanzienlijk sneller rijden dan de huidige limiet van 130 km/u.
Tekst loopt verder onder de video
Maximumsnelheid aanpassen voor veiliger rijden
Het gaat om een traject van 50 kilometer tussen Planá nad Lužnicí en České Budějovice. Hier worden 42 elektronische borden geplaatst. Deze borden passen de maximumsnelheid aan op basis van de omstandigheden. Bij droog en rustig weer mag 150 km/u worden gereden. Terwijl bij regen of winterse neerslag de limiet weer omlaag gaat naar 130 of zelfs 110 km/u. Dankzij dit dynamische systeem wil de Tsjechische snelwegautoriteit de veiligheid waarborgen én automobilisten meer vrijheid bieden.

Grote investering en toekomstplannen
De overheid steekt ruim 2,2 miljoen euro in het project. Als de proef met de nieuwe maximumsnelheid succesvol blijkt, kunnen ook andere snelwegen volgen. Dit omvat de D1 tussen Přerov en Ostrava en de D11 bij Hradec Králové. Voor het eerst in 28 jaar wordt hiermee opnieuw gesleuteld aan de Tsjechische verkeersregels. In 1997 ging de limiet al eens van 120 km/u naar 130 km/u.
Europese primeur
Met deze verhoging naar 150 km/u heeft Tsjechië een primeur binnen de EU. Hoewel Duitsland officieel geen vaste maximumsnelheid kent op de autobahn, geldt daar vaak wel een adviessnelheid. Of een tijdelijke beperking via matrixborden. In Oostenrijk werd tussen 2018 en 2020 geëxperimenteerd met 140 km/u. Maar dat project werd stopgezet vanwege een te hoge CO₂-uitstoot. De Tsjechische overheid wil met deze proef vooral inzicht krijgen in het effect van een hogere maximumsnelheid op verkeersveiligheid, milieu en doorstroming.
Evaluatie en mogelijk vervolg
Minister van Transport Martin Kupka benadrukt dat de proef zorgvuldig zal worden geëvalueerd. De resultaten moeten uitwijzen of de nieuwe maximumsnelheid een permanente maatregel kan worden. Blijkt de impact op verkeersveiligheid positief en blijven milieuproblemen beperkt, dan is uitbreiding naar meer snelwegtrajecten waarschijnlijk. Automobilisten die graag het gaspedaal indrukken, kijken nu al reikhalzend uit naar de officiële start van het project.
Check ook: