Je ziet het wel vaker voorbij komen: restaurants die muzikanten uitnodigen om bij hen te komen spelen. Klinkt leuk, toch? Maar er zit een addertje onder het gras: het moet gratis. Het idee is dat muzikanten zo hun muziek kunnen promoten en misschien een paar CD’s verkopen. Voor sommige horecaondernemers klinkt dat als een win-win. Maar voor de muzikanten zelf? Een stuk minder aantrekkelijk.
Oproep van restaurant
Het restaurant in kwestie plaatste een oproep waarin ze vroegen om artiesten die graag bij hen wilden optreden. Niet dagelijks, maar tijdens speciale avonden. “Wanneer het publiek goed op je muziek reageert, zou het wel eens een terugkerend evenement kunnen worden,” stond erbij. En dat allemaal voor de mooie prijs van… helemaal niks.
Perfecte reactie van een muzikant
Een muzikant besloot niet boos te reageren, maar draaide de rollen gewoon om. Hij schreef: “Ik ben een muzikant met een redelijk groot huis. Ik ben op zoek naar een restauranthouder die gratis mijn huis wil promoten door mij en mijn vrienden eten te geven. Geen dagelijkse maaltijden hoor, alleen bij speciale gelegenheden. Wanneer dit goed ontvangen wordt, kan het eventueel een wekelijks terugkerend evenement worden.”

Met andere woorden: hij spiegelde precies wat het restaurant van hem vroeg, maar dan omgekeerd. Een knipoog met een flinke dosis sarcasme, die duidelijk maakt hoe scheef de deal eigenlijk is.
De reacties op social media liegen er niet om: veel mensen vinden dit soort oproepen van restaurants misplaatst en juichen de gevatte comeback van de muzikant toe. Want eerlijk is eerlijk: muziek maken is óók werk, en werk verdient gewoon betaald te worden.
Check ook: