Met ingang van vandaag stappen brandstofproducenten officieel over op winterbenzine. Veel automobilisten zijn zich er niet van bewust dat er verschil bestaat tussen de benzine die je in de zomer en die in de winter tankt. Toch is het een belangrijke aanpassing die ieder jaar op 1 oktober en 1 mei plaatsvindt. Maar wat houdt winterbenzine eigenlijk in, waarom is het nodig en merk je er als bestuurder iets van?
Tekst loopt verder onder de video
Wat is winterbenzine precies?
Winterbenzine is geen nieuwe uitvinding, maar een aangepaste variant van de reguliere brandstof die beter geschikt is voor koude temperaturen. Producenten voegen in deze periode extra butaan toe, waardoor de benzine vluchtiger wordt en ook bij lage temperaturen goed ontbrandt. Dit voorkomt dat de motor moeite heeft met starten in de winter.
Daarnaast zijn er wettelijke normen voor de zogeheten ‘klopvastheid’ van benzine. Daarmee wordt voorkomen dat de motor gaat pingelen, oftewel dat de brandstof te vroeg ontbrandt. Pingelen kan leiden tot ernstige motorschade, dus de samenstelling van winterbenzine beschermt je motor tegen dit risico.

Diesel krijgt ook een wintervariant
Niet alleen benzine wordt aangepast, ook diesel krijgt in de winter een andere formule. Bij diesel gaat het vooral om het tegengaan van bevriezing. Door toevoegingen werkt het als een soort antivries, waardoor je zelfs bij temperaturen tot -20 graden zonder problemen kunt blijven rijden.
Vroeger gooiden chauffeurs er zelf soms een liter benzine bij om hetzelfde effect te bereiken, maar dat is bij moderne motoren absoluut af te raden. Het kan de verstuivers beschadigen en leiden tot dure reparaties. Dankzij de huidige winterdiesel is dat soort huis-tuin-en-keukenoplossingen gelukkig volledig overbodig.
Merk je verschil tijdens het rijden?
Volgens experts zijn de verschillen in de praktijk minimaal. Theoretisch gezien is de energiedichtheid van winterbenzine iets lager dan die van zomerbenzine. Dat betekent dat je auto marginaal meer kan gaan verbruiken en dat de prestaties een fractie minder zijn.
In het dagelijkse gebruik zul je dit verschil echter niet merken. Alleen in een laboratoriumomgeving kan men kleine afwijkingen meten. Voor de gemiddelde automobilist blijft de rijervaring dus hetzelfde, of je nu in de zomer of in de winter tankt.

Belangrijk: niet zelf experimenteren
Sommige automobilisten denken dat ze hun auto beter kunnen voorbereiden door zelf toevoegingen bij de brandstof te mengen. Experts waarschuwen echter dat dit onverstandig is. Zowel bij benzine als bij diesel zijn de juiste aanpassingen al gedaan aan de pomp. Zelf knutselen met extra stoffen kan de motor juist beschadigen.
Het advies is dus simpel: tank gewoon zoals je gewend bent en vertrouw erop dat de brandstofproducenten de juiste formule aanbieden. Binnen twee weken is elke pomp volledig overgeschakeld op de nieuwe samenstelling.
Essentieel voor koude maanden
De komst van winterbenzine is voor veel automobilisten misschien onbekend, maar wel essentieel om in de koude maanden zonder problemen te rijden. Het voorkomt startproblemen, beschermt de motor tegen schade en zorgt ervoor dat ook dieselmotoren bij extreme kou goed blijven draaien. Hoewel je auto theoretisch een beetje meer kan verbruiken, zul je daar in de praktijk weinig van merken.
Kortom: dankzij winterbenzine ben je klaar voor de winter, zonder dat je er zelf iets extra’s voor hoeft te doen.
Check ook: