SGXL.NL
    • Humor
    • Films & Series
    • Life
    • Celebs
    • Muziek
    • Sport
    Font ResizerAa
    SGXL.NLSGXL.NL
    Search
    Sign In Sign In
    Follow US
    Made by ThemeRuby using the Foxiz theme. Powered by WordPress
    Home » Blog » Woede om ‘stereotyperende en seksistische’ Kruidvat moederdag-advertenties: ‘Niet van deze tijd’
    Humor

    Woede om ‘stereotyperende en seksistische’ Kruidvat moederdag-advertenties: ‘Niet van deze tijd’

    Vanessa
    Last updated: 29 april 2025 20:50
    By Vanessa
    4 Min Read
    Kruidvat moederdag
    Beeld: rtl
    SHARE
    Contents
    Waarom de Kruidvat Moederdag-folder zoveel kritiek krijgtVrouwenorganisaties: “Kruidvat Moederdag-actie is niet van deze tijd”Experts: “Slecht voor het imago van Kruidvat”Kruidvat erkent fout en belooft aanpassingMoederdag, geen schoonmaak dag

    De nieuwe Kruidvat Moederdag-folder heeft flink wat stof doen opwaaien in Nederland. Op de voorpagina prijst de drogisterijketen sieraden, parfum én… wasmiddel aan als “de allermooiste cadeaus voor mama”. Hoewel de bedoeling misschien onschuldig was, schoot vooral die laatste suggestie bij veel vrouwen volledig in het verkeerde keelgat.

    Waarom de Kruidvat Moederdag-folder zoveel kritiek krijgt

    Moederdag valt dit jaar op 11 mei, maar winkels spelen hier al weken van tevoren op in. Zo ook Kruidvat, dat met een kleurrijke folder allerlei cadeautips onder de aandacht brengt. Op het eerste gezicht lijkt het om typische producten te gaan: geurtjes, douchegel en sieraden. Maar de toevoeging van een fles wasmiddel als ‘moederdagcadeau’ heeft tot een ware storm aan reacties geleid op social media.

    Tja……
    Het kan en mag allemaal niet meer van een selectief gezelschap…..!Kruidvat adverteert met wasmiddel als cadeau voor Moederdag: 'Totaal misplaatst' https://t.co/UVPnn9f3jy

    — ItsBrands (@itsBrands) April 28, 2025

    Op platforms als LinkedIn en Threads noemen mensen de folder “seksistisch”, “ouderwets” en zelfs “vernederend”. Een moeder van drie dochters schreef: “We zijn in 1953 blijven steken.” Anderen vragen zich af hoe het anno 2025 nog mogelijk is dat vrouwen op deze manier worden neergezet – als degene die je blij maakt met een huishoudproduct.

    Flauwekul! Onderschat humor Nederlandse vrouw niet, bovendien ze is weerbaar genoeg. Kruidvat adverteert met wasmiddel als cadeau voor #moederdag. Prima. Geef je hem toch het zachtste toiletpapier voor #vaderdag! 😂 #Kruidvat #WomenInc https://t.co/5zrO5tmW8Q

    — Superhuisvrouw (@Superhuisvrouw) April 28, 2025

    Vrouwenorganisaties: “Kruidvat Moederdag-actie is niet van deze tijd”

    De Nederlandse Vrouwen Raad, een koepelorganisatie die zich inzet voor gelijke rechten voor vrouwen, noemt de actie van Kruidvat “volledig misplaatst”. Bestuurslid Artemis Westenberg vertelt dat ze hoopte dat het om een grap of een persiflage ging, maar dat bleek niet zo. “Het is seksistisch, ouderwets en totaal niet passend in deze tijd.”

    Kruidvat moederdag
    Beeld: Unsplash – engin akyurt

    Ook WOMEN Inc., een organisatie die zich inzet voor gelijke kansen, sluit zich aan bij de kritiek. Zij wijzen erop dat vrouwen in reclames nog te vaak stereotiep worden afgebeeld, bijvoorbeeld als de verzorgende huisvrouw. Door wasmiddel aan te prijzen als Moederdagcadeau, versterkt Kruidvat volgens hen precies dat beeld – en dat kan de positie van vrouwen negatief beïnvloeden.

    Experts: “Slecht voor het imago van Kruidvat”

    Retailexpert Paul Moers noemt de Kruidvat Moederdag-campagne een strategische misser. “Moederdag is commercieel heel belangrijk. Juist dan moet je als merk slim en gevoelig communiceren. Dit is ouderwets geklungel dat het imago van Kruidvat schaadt.” Hij benadrukt dat merken de tijdgeest moeten aanvoelen en beseffen dat traditionele rolpatronen niet meer vanzelfsprekend zijn.

    Kruidvat erkent fout en belooft aanpassing

    Kruidvat zelf heeft inmiddels gereageerd op de commotie. Een woordvoerder laat weten dat er geen sprake was van opzet, en dat het enkel ging om het onder de aandacht brengen van een aanbieding. “Deze specifieke aanbieding had echter niet op de Moederdag-pagina moeten staan. Dat is ongelukkig. We gaan kijken waar het in de vormgeving is misgegaan en nemen maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen.”

    Moederdag, geen schoonmaak dag

    De Kruidvat Moederdag-folder toont aan dat gevoeligheden rondom stereotypen nog altijd levendig zijn. Wat bedoeld was als onschuldige promotie, werd door velen ervaren als een pijnlijke reminder van ouderwetse denkbeelden.

    Check ook:

    Vrouw probeert discreet ‘speeltje’ bij Kruidvat aan te schaffen, maar dat loopt helemaal fout

    Join Our Newsletter
    Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
    [mc4wp_form]
    Share This Article
    Facebook Email Copy Link

    Volg ons

    op socia media
    FacebookLike
    XFollow

    You Might Also Like

    Is deze zonsondergang ziet als je naar de hemel gaat?

    By Lara
    27 maart 2019
    Read More

    ooowh f*** nooo

    By jeffslot
    14 januari 2014
    Read More

    Iets teveel pilletjes op

    By Vincent van Schie
    24 juli 2014
    Read More

    Oude man blowt voor de eerste keer

    By jeffslot
    6 mei 2014
    Read More

    Sterren als ordinaire mensen

    By jeffslot
    13 juli 2014
    Read More

    Voorproefje: Compilatie van zelfgemaakte XXXL 200mm, 8 inch shells

    By jeffslot
    30 december 2017
    Read More
    Welcome Back!

    Sign in to your account

    Username or Email Address
    Password

    Lost your password?