Donald Trump wist weer precies hoe hij een ongelukkig gekozen opmerking in zijn voordeel kon gebruiken. Tijdens de NAVO-top noemde Mark Rutte hem plots een soort ‘vaderfiguur’ die het conflict tussen Israël en Iran moest sussen. Niet bedoeld als eerbetoon, maar Trump zag direct mogelijkheden. Voor je het wist paradeerde hij trots met shirts waarop groot ‘Daddy Trump’ stond.
Van slip of the tongue naar internationaal fenomeen
Wat begon met een luchtige metafoor van Rutte, groeide razendsnel uit tot een mediale hype. Buitenlandse kranten pakten het groots op, want het label ‘daddy’ roept niet alleen beelden op van gezag en leiderschap, maar heeft ook nogal suggestieve internetconnotaties. Trump liet het er uiteraard niet bij zitten en liet prompt het fragment in een officiële Witte Huis-video monteren, alsof het een reclamespotje voor een familieprogramma was.

Daddy Trump slaat cash uit gênante opmerking
Terwijl Rutte later haastig probeerde uit te leggen dat het allemaal om een ‘smaakkwestie’ ging en hij verkeerd begrepen was, had Trump de merchandising-trein al in volle vaart gezet. Fans konden plots mokken, petten en vooral T-shirts kopen met daarop trots ‘Daddy Trump’. Het moment werd zo volledig gekaapt en omgetoverd tot een winstgevende stunt, precies zoals we van daddy Trump gewend zijn.
Slimme marketing zet daddy Trump opnieuw op de kaart
Wat het vooral laat zien, is hoe daddy Trump zelfs uit een ongemakkelijke situatie kapitaal weet te slaan. Een simpele verspreking van een premier veranderde hij in een wereldwijd marketingmoment. Daarmee onderstreept daddy Trump eens te meer dat hij niet alleen politiek bedreven is, maar ook een ongeëvenaarde verkoper van zijn eigen merk. Of je nu lacht of gruwelt: daddy Trump weet altijd precies hoe hij het publiek kan bespelen.
Check ook: