Minister Barry Madlener (PVV) wil dat na een paar jaar 25 procent van de tweewielers in Nederland een helm draagt. Dit voorstel komt na een stijging van fietsongelukken in de voorbije decennium. Fietsers komen het meest voor bij de verkeersslachtoffers, met meer dan 70% van de ongelukken op gewone fietsen. Een helmplicht op de fiets zou volgens Madlener een ernstig ongeluk aan het hoofd met meer dan 50 procent kunnen verminderen en jaarlijks 105 doden voorkomen.
Kan effectief zijn
Hoewel helmen effectief zijn, dragen Nederlanders ze vaak niet vanwege praktische bezwaren zoals het uiterlijk en het ongemak tijdens korte ritten. Volgens een verkeerspsycholoog schrikken ongevallencijfers de mensen niet af. Hij wijst op de aanvankelijke weerstand om geen autogordel aan te doen, die uiteindelijk door campagnes werd geaccepteerd. Minister Madlener wil met een bewustwordingscampagne, toegespitst op verzorgers van jonge kinderen en ouderen, de weerstand tegen een helmplicht op de fiets.
Helmplicht op de fiets zal met de tijd geaccepteerd worden
De Minister verwijst naar Denemarken, daar is een helmplicht op de fiets na twee decenniums toegenomen tot 50 procent. Hij vraagt zich af of Nederland hetzelfde kan bereiken. Verkeerspsycholoog Karel Brookhuis is optimistisch over verandering, vooral wanneer een meerderheid binnen een groep bepaald gedrag overneemt. Hij neemt wielrenners als voorbeeld, die dragen nu gewoon allemaal een fietshelm. Volgens hem heeft alles dus tijd nodig.
Check ook:
Fatbike-fabrikanten komen met reactie op nieuwe regelgeving met de skinnybike