Oos Kesbeke, ook wel de ‘Augurkenkoning’ genoemd, startte na de Tweede Wereldoorlog zijn familiebedrijf in Amsterdam, met een focus op augurken en tafelzuur. Dit bedrijf, gevestigd in de buurt Bos en Lommer, is inmiddels een gevestigde naam in de stad. Het overdragen van het bedrijf van generatie op generatie is een cruciale familietraditie, waarbij de opvolging van vader op zoon centraal staat.
Bedrijf van de Augurkenkoning
Oos Kesbeke’s realityserie biedt een unieke inkijk in het leven achter zijn Amsterdamse augurkenbedrijf, met een focus op het bedrijf zelf in plaats van zijn privéleven. Hoewel de start stroef was, trok de show uiteindelijk heel veel kijkers op bekende Nederlandse televisie kanalen. De serie belicht de dagelijkse uitdagingen, zoals technische storingen en logistieke problemen. Het familiebedrijf ondervindt deze problemen als de grootste uitdaging.
Aanzienlijk vermogen
Oos Kesbeke, beter bekend als de ‘Augurkenkoning’, heeft in de loop der jaren een aanzienlijk vermogen opgebouwd, geschat op minimaal 8 miljoen euro. Hij bezit onder andere vijf panden. Een van ze is de bekende fabriek in Amsterdam met een grote lening. Naast dit bedrijf heeft hij ook vastgoed in andere delen van Nederland. Oosies Smulpot B.V., een ander bedrijf van hem heeft een waarde van €7 miljoen. Verder heeft Kesbeke nog een pand van een voormalige dansschool. Na aftrek van hypotheken komt hij op een vermogen in vastgoed van om en bij €1 miljoen, exclusief persoonlijke luxe items.
Werknemers van verschillende achtergronden
De augurkenkoning prijst zijn werknemers en ziet hen als een tweede familie. Veel medewerkers zijn al lange tijd bij het bedrijf en dragen dagelijks bij door hun harde werk, wat hij waardeert en belooft te belonen. Daarnaast hecht hij veel belang aan diversiteit, waarbij hij benadrukt dat mensen met verschillende achtergronden en capaciteiten, inclusief die met een beperking, gelijke kansen krijgen. Kesbeke geeft aan dat dit een positieve invloed heeft op zijn bedrijf en moedigt andere ondernemers aan om ook open te staan om mensen met verscihllende achtergronden te werven voor hun bedrijf. Volgens hem blijkt dit in de praktijk vaak soepel te verlopen.
Check ook:
Bedrijf verleent werknemers 4 extra vrije dagen om van bil te gaan of met zichzelf te spelen