Het begon allemaal zo netjes. Tim stuurde een keurig bericht om een Marktplaats wasmachine op te halen voor €150, compleet met vriendelijke groet en alles. De verkoper reageerde vrijwel direct — misschien zelfs iets té direct — met hogere tegenbiedingen, herhalingen, en zo nu en dan een aanmoedigende “ik hoor het graag”. Wat normaal een rustig heen-en-weer had moeten zijn, veranderde langzaam in een soort improvisatietheater waarin de verkoper steeds opnieuw de scène betreedt om dezelfde zin nog eens te spelen.
Tekst loopt verder onder de video
Marktplaats wasmachine onderhandeling
Binnen een uur veranderde de sfeer van enthousiast verkooppraatje naar een soort Marktplaats-variant van telemarketing. De verkoper gooide de prijs omlaag, bleef berichtjes sturen, en probeerde de deal te redden met extra’s als “ik help je netjes in je auto doen”. Tim bleef vriendelijk — misschien zelfs té vriendelijk — door steeds opnieuw te zeggen dat hij er nog even over nadacht. Dat laatste bleek uiteindelijk de lont in het buskruit, want na meerdere prijsdalingen, duimpjes-emoji’s en een stortvloed aan berichten, leek de verkoper de beleefdheid volledig te hebben opgegeven.
Van ‘ik hoor het graag’ naar ‘ga lekker spelen’
De climax kwam de volgende ochtend. Tim probeerde nog een beetje humor in het gesprek te brengen met een tegenbod van €10 — al was het maar om duidelijk te maken dat de onderhandeling doodliep. De verkoper had echter andere plannen: de toon sloeg om naar pure frustratie en de Marktplaats wasmachine-deal ontspoorde definitief met opmerkingen als “denk maar”, “ga lekker spelen” en zelfs “mafkees”.





Check ook: