Connect with us

Hi, what are you looking for?

Life

Met deze slimme trucjes houden supermarkten je voor de gek

Met deze slimme trucjes houden supermarkten je voor de gek

Supermarkten en fabrikanten verkopen vandaag aan de dag ogenschijnlijk dezelfde producten als vijf jaar geleden, maar dat is niet helemaal zo. De verpakking en de hoeveelheid van het product kan hetzelfde zijn, maar er zijn toch wat belangrijke zaken aan het product veranderd.

Supermarkten spekken hun zak

De verpakkingen van veel producten zijn nu kleiner dan bijvoorbeeld vijf jaar geleden en dat valt je gewoon niet op. Maar de supermarkten en fabrikanten doen nog meer om hun zakken te spekken. De consumentenbond zegt dat de samenstelling van de producten is aangepast in het nadeel van de consumenten waarbij er veel minder van het belangrijkste onderdeel in het product zit en meer van de opvulling.

Met deze slimme trucjes houden supermarkten je voor de gek
Beeld: Pexels Gustavo Fring

Samenstelling producten

De consumenten bond onderzocht dit fenomeen in de supermarkten grondig en vergeleek bij 600 producten de samenstelling van het product met die van vijf jaar geleden. Het bleek toen dat de samenstelling van wel een vierde deel van de producten was verandert. In sommige gevallen ging het alleen om een aanpassing van de receptuur, maar bij een aantal gevallen waren de veranderingen groot.

Bosvruchtensiroop

Een voorbeeld van een verandering in de samenstelling van een product zijn bijvoorbeeld de lekkerbekjes in Albert Hein, die 5 jaar geleden nog voor haast tweederde deel uit vis bestonden, maar dat is nu bijna teruggebracht naar 50 procent. Ook de bosvruchtensiroop werd kwalitatief minder waard. Die bestond eerst voor bijna een vijfde deel aan bosvruchten en nu maar voor zes procent.

Mindere kwaliteit in supermarkten

Deze trend geldt voor huismerken, maar ook voor A-merken. een voorbeeld is Bertolli vloeibaar dat voor een vijfde deel uit olijfolie bestond wat nu is teruggebracht naar zeven procent. En de prijzen? Die zijn of hetzelfde gebleven of gestegen. Reken de winst van de fabrikant maar uit. Albert Hein geeft schijnheilig aan dat de smaak van de lekkerbekjes verbeterd is nu er minder vis in zit. Het paneermeel zou de smaakmaker zijn…

Beeld: Pexels

Bosvruchtensiroop heeft nauwelijks bosvruchten erin

Plus geeft een wat realistischere verklaring. Zij geven aan dat de klanten vooral het aroma van de bosvruchtenstroop proeven en dat veel of weinig bosvruchten niets uitmaakt. Maar het maakt wel uit dat ze ook voor de bosvruchten betalen en niet alleen voor het aroma er van. En of je een aroma wel kan proeven is nog maar de vraag.

Producten van goede kwaliteit

De supermarkten vinden dat de produkten niet van een mindere kwaliteit zijn. De consumentenbond vindt dat dat niet waar is omdat er bij een verbetering van het product het in koeieletters op de verpakking aangegeven zou staan. En op de verpakkingen staan wel de ingredienten en hoeveelheden van de inhoud aangegeven, maar omdat de koper niet meer weet hoe het product 5 jaar geleden was samengesteld kan die geen vergelijking maken.

De klant betaalt meer voor minder

De klanten zijn tenslotte de pineut. Zij krijgen voeding van lage kwaliteit, terwijl de fabrikanten juist meer winst maken op de producten vanwege de hogere prijzen, de kleinere verpakkingen en het drastisch verminderen van de belangrijkste ingrediënten van het product.

Check ook:

Medewerker onthult: Dit gebeurt er echt met onverkocht brood (sgxl.nl)

You May Also Like