Er is nog wat discussie over wat voor soort mensen nou de slechtste chauffeurs zijn. Vaak worden dat grappend ‘vrouwen’ genoemd, maar uit onderzoek van het Britse Van Monster blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Tenzij je een specifiek automerk rijdt, dan wel. Maar dat geldt dan voor vrouwen én mannen! Lees verder om erachter te komen welk automerk je voortaan moet vermijden op de weg.
Ergenissen
We kennen allemaal dat moment op de weg. Je rijdt rustig, houdt je netjes aan de regels, en ineens snijdt een bestuurder je af zonder richting aan te geven. Of iemand parkeert zo slordig dat jij amper uit je auto kunt stappen. Volgens een recent onderzoek blijkt dat sommige merken vaker geassocieerd worden met dit soort ergernissen. Maar welke chauffeurs maken het nu echt het bontst?
Parkeerproblemen: Audi, BMW en Mercedes in de spotlights
Als het gaat om parkeerproblemen, lijken Audi-, BMW- en Mercedes-rijders de meeste klachten te krijgen. Dit is wat de cijfers zeggen:
- Meer ruimte innemen dan nodig: 32,4% van de Audi-bestuurders gaf toe soms twee parkeerplaatsen te gebruiken, terwijl 25,7% van de Mercedes-rijders en 20% van de BMW-bestuurders hetzelfde deden.
- Parkeren waar het niet mag: Vooral bij scholen is dit een probleem. 15,8% van de Audi-rijders zet hun auto op dubbele gele lijnen, gevolgd door Mercedes- (12,8%) en Volkswagen-bestuurders (12,1%).
Dit soort gedrag draagt bij aan het stereotype dat bestuurders van luxe auto’s zich minder druk maken om parkeernormen.

Wie laat schade achter zonder iets te zeggen?
We hebben het allemaal weleens meegemaakt: je komt terug bij je auto en ontdekt een kras of een deuk, zonder dat de verantwoordelijke een briefje heeft achtergelaten. Hier scoren Audi- en SEAT-bestuurders het slechtst:
- Schade veroorzaken en doorrijden: 40% van de Audi- en SEAT-rijders gaf toe weleens schade te hebben gemaakt zonder dit te melden. BMW-bestuurders zaten daar vlak achter met 38,6%.
- Eerlijkheid op de weg: Volvo- en Hyundai-rijders bleken juist het eerlijkst, met respectievelijk 42,5% en 41,2% die aangaven altijd verantwoordelijkheid te nemen.
Agressief rijgedrag: wie snijdt het vaakst af?
Niets is frustrerender dan iemand die op het laatste moment invoegt of je zomaar afsnijdt. Uit het onderzoek blijkt dat Mazda-, Mercedes- en Audi-bestuurders hier het vaakst schuldig aan zijn:
- Laten andere bestuurders schrikken: 32,1% van de Mazda-rijders snijdt anderen regelmatig af, met Mercedes (24,8%) en Audi (24,1%) niet ver daarachter.
- Ervaren van verkeersagressie: SEAT-rijders rapporteren de meeste incidenten van verkeersagressie (45,2%), gevolgd door Audi (40%) en MINI (38,9%).
Dit roept de vraag op: trekken sommige automerken een bepaald type rijder aan? Of worden deze merken gewoon vaker verkeerd begrepen?

Waarom worden bepaalde merken geassocieerd met slecht rijgedrag?
Het is interessant hoe bepaalde automerken een imago hebben opgebouwd. Audi en BMW worden vaak gezien als sportieve en krachtige auto’s, wat sommige bestuurders misschien aanzet tot een agressievere rijstijl. Ook het idee van “merkidentiteit” speelt een rol. Mensen die van een dynamische rijstijl houden, worden eerder aangetrokken tot merken die deze uitstraling hebben. Dit kan verklaren waarom sommige voertuigen vaker betrokken raken bij risicovol rijgedrag.

Zijn alle bestuurders van deze merken echt de slechtste chauffeurs?
Hoewel de statistieken een patroon laten zien, betekent dit niet dat elke Audi- of BMW-bestuurder een gevaar op de weg is. De meeste mensen rijden verantwoord, ongeacht het merk van hun auto. Maar omdat negatieve ervaringen langer bijblijven, kan het zijn dat deze bestuurders sneller als ‘de boosdoeners’ worden gezien.
Conclusie: Welke bestuurders moeten extra op hun rijgedrag letten?
De cijfers wijzen uit dat Audi-, SEAT- en BMW-rijders vaker in verband worden gebracht met risicovol rijgedrag. Van parkeerovertredingen tot verkeersagressie, ze krijgen de meeste klachten van medeweggebruikers. Toch blijft het belangrijkste om te onthouden: veilig en respectvol rijden is belangrijker dan welk logo er op je motorkap staat. Uiteindelijk maakt niet de auto, maar de bestuurder het verschil!
Check ook:
You must be logged in to post a comment Login