Zanger Mart Hoogkamer bracht onlangs zijn nieuwe nummer uit, getiteld De Naam Van Jezus, en dat leverde een onverwachte reactie op van christelijke jongerenorganisatie EO Beam. Wat begon als een creatieve muzikale uiting, eindigde in een kleine online rel. De grap van de organisatie viel bij veel gelovigen namelijk totaal verkeerd, vooral omdat het ging om een nummer met een diepe religieuze betekenis. EO Beam plaatste op hun Instagram een parodie op het bekende “Ik Ga Zwemmen”, maar dan in kerkstijl. De boodschap was bedoeld als knipoog naar Mart, die met De Naam Van Jezus juist een volks lied omzette naar een geloofslied. “Ja Mart, wat jij kan, kunnen wij ook”, klonk het in de video. Daarmee dachten ze op ludieke wijze het tij te keren, maar dat liep anders.
Heftige reacties op social media: De Naam Van Jezus
De parodie op De Naam Van Jezus leidde tot felle reacties van volgers. Vooral het feit dat het kerkkoor hun versie opnam in een kerkgebouw werd als onrespectvol ervaren. “Vind je dit respectvol naar onze Heilige Hemelse Vader? Dit in Gods huis?” schreef een van de volgers. Ook andere reacties waren scherp: “Jullie gebruiken dit platform om openlijk te spotten met het geloof.” De verontwaardiging was groot, en veel mensen riepen EO Beam op om de ernst van de boodschap in De Naam Van Jezus te respecteren.
Ironisch genoeg richtte de kritiek zich niet op Mart Hoogkamer zelf. Integendeel, veel volgers namen het voor hem op. “Hij zong het tenminste met the joy of the Lord,” klonk het uit meerdere hoeken. Zijn intentie werd als oprecht ervaren, mede door zijn eigen verhaal achter het lied.

Hoe Mart op het idee kwam
Het idee voor De Naam Van Jezus ontstond niet zomaar. Tijdens de opnames van het tv-programma Hazes & Hoogkamer: tot uw dienst bracht Mart een bezoek aan een klooster. Daar werd hem gevraagd of hij een christelijk lied kende. “Dat was het enige lied dat ik kende van vroeger, toen ik met mijn oma naar de kerk ging,” vertelde hij later. Het moment liet een diepe indruk op hem achter. Het lied bleef dagenlang in zijn hoofd hangen – en resulteerde uiteindelijk in zijn eigen versie: De Naam Van Jezus.
De zanger bracht het nummer uit met gevoel, en dat lijkt juist de reden waarom veel mensen zijn versie wel konden waarderen. Het contrast tussen zijn oprechte uitvoering en de satire van EO Beam zorgt nu juist voor verdeeldheid onder gelovigen én muziekliefhebbers.
Respect of spot?
Het incident toont aan hoe gevoelig thema’s als geloof, satire en muziek kunnen zijn. De Naam Van Jezus raakt bij veel mensen een snaar – soms positief, soms pijnlijk. De situatie rondom Mart Hoogkamer laat zien dat artistieke vrijheid en geloofsbeleving elkaar kunnen kruisen op manieren die tot discussie leiden. En hoewel humor een brug kan slaan, bleek dat in dit geval eerder olie op het vuur.De storm op social media is nog niet gaan liggen. Wat vaststaat: De Naam Van Jezus heeft zonder twijfel impact – en niet alleen in de hitlijsten.
Check ook: