Afgelopen weekend trok zangeres Maan de Steenwinkel flink de aandacht. Tijdens de opening van een toonaangevende tentoonstelling in Rotterdam verscheen ze in een jurk die door velen als ‘nauwelijks zichtbaar’ werd omschreven. De zogenoemde jurk van onzichtbare stof zette social media in vuur en vlam. Van bewondering tot scherpe kritiek: iedereen had er wel een mening over.
Tekst loopt verder onder de video
Een meisjesdroom voor zangeres Maan
Voor Maan de Steenwinkel was het een bijzonder moment. Ze mocht een jurk dragen van de internationaal befaamde ontwerpster Iris van Herpen. Als muze van de ontwerper trad Maan in de voetsporen van grote namen als Beyoncé, Lady Gaga en koningin Máxima. Een droom die werkelijkheid werd.
De gelegenheid was de opening van de expositie ‘Sculpting the Senses’ in de Kunsthal in Rotterdam. Daar zijn de komende maanden meer dan honderd creaties van Van Herpen te zien. Toch was het vooral de jurk van Maan die alle spotlights wist te vangen.

Onzichtbaar of juist grensverleggend?
De jurk zorgde voor veel ophef, niet alleen vanwege het gewaagde ontwerp, maar vooral vanwege het materiaal. Het was transparant, met enkele details die strategisch waren geplaatst. Een spel tussen zichtbaarheid en bedekking. Voor de één kunstzinnig en vernieuwend, voor de ander overdreven en provocerend.
Critici vonden de term ‘onzichtbare stof’ misleidend, terwijl fans juist vonden dat de combinatie van materiaal en ontwerp perfect paste bij het artistieke karakter van de avond. De jurk van Maan bleek meer dan een kledingstuk: het was een gespreksonderwerp.
Reuring op social media
Zodra de eerste beelden van de jurk van Maan online verschenen, stroomden de reacties binnen. Reddit, Instagram en X (voorheen Twitter) liepen over van de meningen. Sommige mensen waren vol lof over de durf van Maan, anderen vonden het ‘aandachtstrekkerij’.
Enkele reacties uitgelicht:
- Ze draagt het met zoveel zelfvertrouwen. Mooi om te zien.
- Doet me denken aan het sprookje van de keizer zonder kleren.
- Wat een aandachtstrekkersjurk, maar hey: het werkt.
- Ik klaag niet.
Vooral die laatste opmerking, “ik klaag niet”, werd vaak herhaald. Een luchtige manier om te zeggen: het mag gewaagd zijn, maar ze zag er goed uit.
Wat wilde Van Herpen zeggen met deze creatie?
Iris van Herpen staat bekend om haar innovatieve ontwerpen waarin technologie, kunst en natuur samenkomen. Haar creaties zijn vaak sculpturen op zich. De jurk die zangeres Maan droeg was een voorbeeld van haar visie: kleding als expressievorm, als kunstobject.
Het idee achter de jurk lijkt te gaan over het spanningsveld tussen kwetsbaarheid en kracht, tussen blootgeven en beschermen. Juist in die balans weet Van Herpen haar publiek te raken. En Maan gaf daar, bewust of onbewust, een gezicht aan.
Maan doet het op haar manier
Het is makkelijk oordelen vanaf de zijlijn, maar het vergt lef om in zo’n opvallende creatie op een belangrijk cultureel evenement te verschijnen. Maan straalde zelfvertrouwen uit, en dat werd door veel mensen gewaardeerd. Ze deed het niet om te shockeren, maar omdat ze trots was op wat ze droeg.
De jurk van Maan bleek daarmee een statement. Niet per se politiek, maar wel persoonlijk. Een ode aan het eigen pad kiezen en jezelf durven zijn, ook op momenten dat de wereld meekijkt.
Wat blijft hangen?
Niet alleen de beelden van de jurk, maar ook de reacties erop. De discussie over mode, vrouwelijkheid, aandacht en kunst werd opnieuw gevoed. En Maan de Steenwinkel? Die lijkt daar prima mee om te kunnen gaan.
Of je nu fan bent van haar stijl of niet, één ding is duidelijk: de jurk van Maan heeft zijn doel niet gemist. Het zette mensen aan het denken, bracht gesprekken op gang en liet zien dat mode meer kan zijn dan alleen kleding.
Check ook: