De recente beslissing van een luchtvaartmaatschappij om klanten €128 in rekening te brengen voor het uitprinten van instapkaarten heeft een golf van verontwaardiging teweeggebracht. Wat ooit een standaardservice leek te zijn, is nu het middelpunt geworden van heftige kritiek. Klanten en reizigers uiten hun ongenoegen over de exorbitante vergoeding en vragen zich af waarom zo’n eenvoudige handeling zo’n hoge prijs rechtvaardigt.
Onbedoelde blunder
Een populaire luchtvaartmaatschappij is zwaar bekritiseerd omdat ze twee oudere klanten £110 heeft laten betalen om hun instapkaarten te printen. Ruth Jaffe, 79 jaar oud, en haar echtgenoot Peter Jaffe, 80 jaar oud, vlogen op vrijdag (11 augustus) met Ryanair van London Stansted naar Bergerac, Frankrijk.
Ruth had zich de dag ervoor online ingecheckt en £22 betaald voor twee naast elkaar gelegen stoelen aan boord. Echter, toen ze de volgende dag op de luchthaven aankwamen, realiseerde Ruth zich dat ze per ongeluk de instapkaarten voor de terugvluchten had gedownload. Hierdoor moest het echtpaar op de ouderwetse manier inchecken bij de incheckbalies van Ryanair, waarbij ze elk £55 moesten betalen om hun instapkaarten af te drukken.
Klankverwarring en onverwachte kosten
Ryanair zei dat het echtpaar ‘correct in rekening was gebracht voor de luchthaven incheckkosten van £55 per passagier’. Ruth, uit Ealing, West-Londen, zei: ‘De website was erg verwarrend, ze proberen je van alles en nog wat toe te voegen’. ‘Ik besefte niet dat ik me incheckte voor de terugvlucht. Op de luchthaven probeerde ik de instapkaart te krijgen en er stond dat het inchecken gesloten was en dat ik naar de balie moest gaan. Ze zeiden dat het £55 per persoon was. Ik vond het absoluut walgelijk, maar ik had geen andere optie dan te betalen. Het was erg stressvol.
“Het aardige meisje bij de balie vertelde me om een klacht in te dienen bij Ryanair. Ik kon het me veroorloven om te betalen, maar het maakte me woedend. We hebben geluk dat we het ons kunnen veroorloven, maar voor een gezin zou het absoluut rampzalig zijn.”
Klacht gedropt op Twitter
Na de kosten plaatste Ruth’s dochter onder de gebruikersnaam @old_school_alps een klacht op Twitter over Ryanair. Ze schreef: “Hey @Ryanair, mijn ouders die in de 70 en 80 zijn, hadden per ongeluk de instapkaart voor de terugvlucht gedownload in plaats van die voor de heenreis, en jullie hebben hen £110 in rekening gebracht om ze op de luchthaven af te drukken. £110 voor 2 stukjes papier die 1 minuut duurden. Schaam je.”
In een vervolgthread beweerde de dochter: “Mijn moeder maakte een fout tijdens het inchecken. Jullie vertelden haar dat ze niet naast haar gehandicapte echtgenoot zou kunnen zitten als ze niet extra betaalde, dus probeerde ze te betalen. Toen checkte het haar alleen in voor de terugvlucht. Ze zaten apart nadat ze £110 hadden betaald.” De post heeft meer dan 140.000 likes verzameld op het socialemediaplatform, waarbij een gebruiker opmerkte: “Ik zou voor de meeste mensen geen uitzondering maken omdat deze regels een reden hebben, maar ik denk dat Ryanair in dit geval het geld moet terugbetalen.” Een tweede voegde toe: ‘Ryanair is de slechtste luchtvaartmaatschappij! Moet koste wat kost worden vermeden’!
Hey @Ryanair, my parents who are in their 70s and 80s, had accidentally downloaded the return flight boarding card instead of the outgoing ones and you charged them £110 to print them at the airport. £110 for 2 pieces of paper which took 1 minute. Shame on you
— Old School House Venosc 💙 (@old_school_alps) August 13, 2023
Ryanair verdedigt zich…
Een woordvoerder van Ryanair vertelde aan LADbible: Overeenkomstig de voorwaarden van Ryanair, waar deze passagiers mee akkoord zijn gegaan op het moment van boeken, hebben ze nagelaten om online in te checken voordat ze op Stansted Airport aankwamen (11 aug), ondanks het ontvangen van een herinneringsmail (10 aug) om online in te checken. Deze passagiers zijn terecht in rekening gebracht voor de luchthaven incheckkosten (£55 per persoon).
“Alle passagiers die met Ryanair reizen, stemmen ermee in om online in te checken voordat ze op hun vertrekluchthaven aankomen en alle passagiers ontvangen een e-mail/SMS om hen hier 24 uur voor vertrek aan te herinneren. “We betreuren het dat deze passagiers hun herinneringsmail hebben genegeerd en niet online hebben ingecheckt.”
“Despite reminders, the couple didn’t check in”. Why then did they have their return boarding card? They’d been on your website trying to check in, your site just spends more time selling extras, even at check in, than getting people checked in https://t.co/9LT9CYXEBT
— Old School House Venosc 💙 (@old_school_alps) August 15, 2023
Check ook:Ryanair vraagt €5,50 voor DIT belachelijke broodje bacon!
Bron: LADbible