Samir, bekend van de realityshow Massa is Kassa en zijn jarenlange werk op vakantiepark Prinsenmeer, heeft recent een grote juridische overwinning geboekt. Hij spande een rechtszaak aan tegen Peter Gillis, eigenaar van de Oostappen Groep, vanwege misstanden op de werkvloer. De rechter stelde Samir in het gelijk, wat resulteerde in een aanzienlijke financiële beloning.
Onrechtvaardige werkzaamheden
Gedurende zijn tijd op Prinsenmeer stelde Samir ernstige misstanden aan de kaak. Hij beschuldigde Peter Gillis van het niet betalen van overuren, het onthouden van vakantiedagen en het creëren van een werkomgeving die leidde tot een hoge werkdruk en gezondheidsklachten. Samir claimde dat hij vaak werkdagen van meer dan 12 uur draaide, van 10 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s nachts, zonder daarvoor correct gecompenseerd te worden.
De rechter oordeelde dat Samir recht had op een vergoeding voor achterstallig salaris, niet-genoten vakantiedagen en compensatie voor de overuren. Dit vonnis betekende een stevige financiële klap voor Peter Gillis, die al vaker in het nieuws is gekomen vanwege financiële en juridische problemen.
Kosten megabedrag Peter Gillis
Samir diende een claim in die verschillende aspecten van zijn dienstverband besloeg. Hij stelde onder andere dat hij meer dan 1.500 overuren had gemaakt zonder enige betaling. Daarnaast vroeg hij om een ontslagvergoeding en een compensatie voor niet opgenomen vakantiedagen. Het uiteindelijke bedrag waarvoor Gillis werd aangeklaagd, liep op tot meer dan € 200.000. Hoewel Gillis aangaf dat er geen schriftelijke afspraken waren over de overuren, wees de rechter zijn pleidooi af.
Het is niet de eerste keer dat Peter Gillis te maken heeft met juridische claims en hoge financiële eisen. In eerdere gevallen kwam hij ook in opspraak vanwege vermeende slechte arbeidsomstandigheden binnen zijn vakantieparken.
Problemen tussen Peter en Samir
Begin dit jaar ontstonden er problemen tussen Peter Gillis en Samir. In februari besloot Samir juridische stappen te ondernemen en beschuldigde hij Gillis voor het verrichten van werkzaamheden onder hoge druk en het niet-betalen van overuren. Samir beschreef dat hij regelmatig moest werken tussen 10 uur in de ochtend en 1 uur ’s nachts, wat naar eigen zeggen de oorzaak was van zijn gezondheidsklachten.
Peter Gillis reageerde op de zaak door te stellen dat de werkrelatie met Samir altijd goed was en dat er sprake was van wederzijds vertrouwen. Hij gaf aan dat er geen schriftelijke overeenkomsten waren over overuren, en dat dit volgens hem de reden was waarom Samir niet werd betaald voor de extra uren.
De rechter was het hier echter niet mee eens en oordeelde dat Gillis verantwoordelijk was voor het niet naleven van basisrechten zoals eerlijke betaling en vakantiedagen. Dit vonnis zet een belangrijk precedent voor andere werknemers die in vergelijkbare situaties werken.
Andere mening
De situatie rondom Samir en Peter Gillis roept bredere vragen op over de werkomstandigheden binnen de Oostappen Groep. Gillis is al vaker in opspraak gekomen vanwege klachten over slechte arbeidsomstandigheden en financiële wanorde binnen zijn organisatie. Zijn vakantieparken zijn geliefd bij gasten, maar de interne bedrijfsvoering lijkt minder rooskleurig.
Met deze rechtszaak heeft Samir niet alleen een persoonlijke overwinning geboekt, maar ook een signaal afgegeven over het belang van eerlijke behandeling van werknemers. De uitkomst van deze zaak benadrukt dat werkgevers zich aan wettelijke verplichtingen moeten houden, ongeacht hun positie of reputatie.
Aanvullende financiële compensaties
De rechter wees het pleidooi van Gillis af en oordeelde in het voordeel van Samir. Naast de beloning voor zijn extra uren, heeft Samir nu aanvullende financiële compensaties ingediend. Zijn huidige claim is meer dan €200.000. Samir heeft aangegeven dat hij recht heeft op dit bedrag omdat hij hiervoor hard gewerkt heeft.
Check ook: