Boeing, de Amerikaanse vliegtuigfabrikant, heeft zijn zinnen gezet op de introductie van vliegende auto’s in Azië tegen 2030. Het doel is om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar snel en efficiënt reizen in de overvolle steden in de regio. De chief technology officer van het bedrijf, Todd Citron, deelde deze visie met Nikkei Asia.
Vliegende auto’s
Boeing werkt onder dochteronderneming Wisk Aero aan elektrische verticale start- en landingsvoertuigen (eVTOL). Deze vliegtuigen zullen beschikken over autonome technologie, een zeldzame eigenschap onder eVTOLs. In eerste instantie is Boeing van plan om zich te certificeren in de VS voordat het zijn bereik uitbreidt naar Aziatische markten. De details van de Aziatische bedrijfsstrategie van Boeing, zoals het verkopen van de eVTOL’s aan transportdienstverleners of het zelf uitvoeren van de diensten, moeten nog worden bepaald.
Japan is een van de landen die Boeing overweegt voor de eerste lancering in Azië. Momenteel hebben de Japanse startup SkyDrive en het Duitse Volocopter plannen om luchttaxidiensten te exploiteren tijdens de wereldtentoonstelling in Osaka in 2025. Boeing opende op 18 april een onderzoeks- en ontwikkelingsbasis in Nagoya. Het bedrijf vestigde zijn R&D-activiteiten voor het eerst in Japan in 2022, maar huurde tot nu toe ruimte van andere bedrijven. De nieuwe basis in Nagoya is de zevende R&D-faciliteit van het bedrijf buiten de VS, na locaties in Australië, Zuid-Korea en India.
Mogelijke samenwerking
Citron wees op mogelijke samenwerking met autofabrikanten die ervaring hebben met brandstofcellen of elektrische voertuigen. De autosector is een belangrijke industrie in de Chubu regio rond Nagoya. Will Shaffer, president van Boeing Japan, wees op de voordelen van een vestiging in Nagoya, waaronder de aanwezigheid van toeleveranciers in de prefectuur Aichi en het naburige Gifu. Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries en Subaru, die belangrijke onderdelen voor Boeing produceren, hebben allemaal fabrieken in de buurt.
Shaffer zei: “De andere echte kans in deze regio is de toegang tot talent en we werken nauw samen met de Universiteit van Nagoya en andere plaatsen om zeer goed talent te vinden en te bereiken. Boeing heeft momenteel 27 O&O-medewerkers uit 12 landen in dienst in Japan en is van plan om dat aantal in de toekomst uit te breiden tot ongeveer 50. Het bedrijf zal de basis in Nagoya gebruiken om digitale hulpmiddelen te ontwikkelen voor het ontwerpen en fabriceren van vliegtuigen, duurzame vliegtuigbrandstof en waterstofbrandstofcellen. Het zal ook onderzoek doen naar composietmaterialen die in vliegtuigrompen worden gebruikt – waaronder recyclagetechnologie en methoden om de productiecapaciteit te verhogen – en fabrieksrobots.”
Check ook: