In de wereld van online handel worden we soms verrast door de meest onverwachte advertenties en reacties. Zo stuitte een mogelijke koper recent op een wel heel bijzondere vondst op Marktplaats: een gratis piano. “Echt een tof ding,” liet de enthousiaste geïnteresseerde weten in een bericht aan de verkoper. Appeltje eitje dus, zou je denken. Een opmerking van de geïnteresseerde zorgde er echter voor dat de hele deal niet doorging.
Gratis piano
De verkoper, die blijkbaar andere verwachtingen had bij de omgangsvormen rondom zijn advertentie, was niet gediend van de informele lof. “Dit vind ik dan weer zo ontzettend jammer!” was zijn reactie. Deze uitdrukking van teleurstelling wekt de vraag op wat de verkoper dan precies stoorde aan de opmerking van de koper. Was het de informele taal, of wellicht het gevoel dat de koper de waarde van de piano niet serieus nam door het een ’tof ding’ te noemen?
De waarde van woorden
In de digitale communicatie kunnen woorden gemakkelijk verkeerd worden geïnterpreteerd. Zonder de non-verbale signalen van een face-to-face gesprek, kunnen intenties en tonen verloren gaan of verkeerd worden begrepen. Dit incident op Marktplaats onderstreept hoe belangrijk het is om na te denken over hoe iets gezegd wordt, vooral in een setting waar emoties en verwachtingen hoog kunnen oplopen, zoals bij het weggeven of verkopen van persoonlijke bezittingen.