Connect with us

Hi, what are you looking for?

Eten & Drinken

Ophef om ‘racistische’ kroepoek verpakking van Lidl

Beeld: Foodwiki

Koop je graag kroepoek bij de Lidl-supermarkt, dan zie je op de verpakking een man met een lange snor en een rijsthoed. Volgens belangenorganisatie Asian Raisins, die mensen bewust maakt van discriminatie van Aziaten, heeft deze illustratie een racistische lading. Na een e-mail van de club te hebben ontvangen, besloot Lidl de afbeelding te vervangen.

Illustratie niet fijn te zien

De woordvoerder van Asian Raisins, Wesly Ye genaamd gaf aan dat er meerdere klachten binnenkwamen omtrent de verpakking: „Mensen vonden de illustraties aanstootgevend en niet fijn om te zien. De beeldvorming past niet meer in de huidige tijd.” Verder legde Wesly ook uit waarom de verpakking rasistische elementen bevat: „Mensen vonden de illustraties aanstootgevend en niet fijn om te zien. De beeldvorming past niet meer in de huidige tijd.” Ook gaf hij aan dat dit een stereotype is waarmee Aziatische Nederlanders niet meer geconfronteerd willen worden. „Dat is niet meer het beeld van een Aziatisch persoon. Daarom vinden we daar wat van.”

Lidl racistische kroepoek

Over de snor

Over de snor zei hij het volgende: „Dat symbool is vroeger, zo’n 100 jaar geleden, ontstaan. Er werd een fictief personage bedacht om de expansie van Azië te symboliseren.” „Een Aziatische man met een snor stond voor een kwaadaardig persoon. In traditionelere films zie je die associatie nog altijd terug. De slechterik heeft zo’n snor”,

Verpakkingen aanpassen

Wesley vind het niet nodig dat zulke afbeeldingen gepast zijn om op een verpakking, in dit geval als kroepoek verpakkingen, te komen. „We willen met onze kritiek op de Lidl-verpakking ervoor zorgen dat het beeld verandert.” Eind vorig jaar stuurden ze dus een mailtje voor Lidl en ze kregen een positieve reactie. Daarnaast maakten ze ook werk van om de verpakking aan te passen.

Bron: Manners

Beeld: Foodwiki

You May Also Like