Koop je graag kroepoek bij de Lidl-supermarkt, dan zie je op de verpakking een man met een lange snor en een rijsthoed. Volgens belangenorganisatie Asian Raisins, die mensen bewust maakt van discriminatie van Aziaten, heeft deze illustratie een racistische lading. Na een e-mail van de club te hebben ontvangen, besloot Lidl de afbeelding te vervangen.
Illustratie niet fijn te zien
De woordvoerder van Asian Raisins, Wesly Ye genaamd gaf aan dat er meerdere klachten binnenkwamen omtrent de verpakking: „Mensen vonden de illustraties aanstootgevend en niet fijn om te zien. De beeldvorming past niet meer in de huidige tijd.” Verder legde Wesly ook uit waarom de verpakking rasistische elementen bevat: „Mensen vonden de illustraties aanstootgevend en niet fijn om te zien. De beeldvorming past niet meer in de huidige tijd.” Ook gaf hij aan dat dit een stereotype is waarmee Aziatische Nederlanders niet meer geconfronteerd willen worden. „Dat is niet meer het beeld van een Aziatisch persoon. Daarom vinden we daar wat van.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fhttps___www.metronieuws.nl_wp-content_uploads_2022_05_kroepoek-1.jpg)
Over de snor
Over de snor zei hij het volgende: „Dat symbool is vroeger, zo’n 100 jaar geleden, ontstaan. Er werd een fictief personage bedacht om de expansie van Azië te symboliseren.” „Een Aziatische man met een snor stond voor een kwaadaardig persoon. In traditionelere films zie je die associatie nog altijd terug. De slechterik heeft zo’n snor”,
De kroepoekverpakkingen van de Lidl lieten een stereotyperend beeld van Aziaten zien. Wesley Ye snapt de reactie van mensen die het niet als racistisch zien, maar zegt ook: 'Beeldvorming kan uitgroeien tot stereotype en uiteindelijk tot racisme', zegt hij in @denieuwsbv. pic.twitter.com/9htvP6pOYN
— NPO Radio 1 (@NPORadio1) May 4, 2022
Verpakkingen aanpassen
Wesley vind het niet nodig dat zulke afbeeldingen gepast zijn om op een verpakking, in dit geval als kroepoek verpakkingen, te komen. „We willen met onze kritiek op de Lidl-verpakking ervoor zorgen dat het beeld verandert.” Eind vorig jaar stuurden ze dus een mailtje voor Lidl en ze kregen een positieve reactie. Daarnaast maakten ze ook werk van om de verpakking aan te passen.
Bron: Manners
Beeld: Foodwiki
