Het werd een tijdje terug al aangekondigd maar nu is het zo ver. Netflix heeft aangekondigd dat het zal beginnen met het testen van een nieuwe functie “een huis toevoegen” om gebruikers die hun account met anderen delen in bepaalde landen in extra te laten betalen. De test markeert de nieuwste poging van de streaminggigant om het delen van wachtwoorden te kraken. De test zal gebruikers ertoe aanzetten een extra vergoeding te betalen als ze een account buiten hun huishouden gebruiken.
Testregio’s
Klanten in Argentinië, El Salvador, Guatemala en de Dominicaanse Republiek zullen worden gevraagd om een extra vergoeding te betalen als ze een account langer dan twee weken buiten hun hoofdverblijf gebruiken, zei het bedrijf. Dit heeft geen invloed op het gebruik van Netflix op mobiele apparaten zoals smartphones, tablets of laptops, en ook niet op vakantiegangers.
Extra vergoeding
In deze testregio’s bevat elk Netflix-account één huis waar je op al je apparaten toegang hebt tot Netflix. Als je iemand je Netflix-account in een extra woning wilt laten gebruiken, zal het bedrijf je vragen om een vergoeding te betalen. Een extra stream-locatie gaat zo’n 2,99 dollar per maand kosten. Leden met een Basic Netflix-abonnement kunnen één extra huis toevoegen, Standard-gebruikers kunnen maximaal twee extra huizen toevoegen en Premium-gebruikers kunnen maximaal drie extra huizen toevoegen. Gebruikers in deze testgebieden hebben de mogelijkheid om te bepalen waar hun account wordt gebruikt en om huizen te verwijderen van de pagina met accountinstellingen.
Hoe gaan ze het doen?
Netflix geeft aan dat deze oplossing niet afhankelijk is van locatiegebaseerde gegevens, zoals GPS. In plaats daarvan maakt het gebruik van dezelfde informatie die het gebruikt om zijn service vandaag aan zijn eindgebruikers te bieden, inclusief een IP-adres, apparaat-ID’s en andere informatie over apparaten die zijn aangemeld bij het Netflix-account in het hele huishouden. Via deze methode kan Netflix identificeren wanneer er voortdurend wordt gedeeld buiten een huishouden.
Investeren
Chengyi Long, directeur productinnovatie geeft aan dat hij het niet slecht vind dat account delers Netflix-films en tv-programma’s graag delen met anderen, “maar het wijdverbreide delen van accounts tussen huishoudens ondermijnt ons vermogen om op lange termijn te investeren in onze service en deze te verbeteren.”
Bron: Manners
Beeld: Pexels