Life

Zorgwekkende trend: Nederlandse kinderen scoren lager in lezen en wiskunde

Beeld: Pixabay

Een zorgwekkende trend baart zorgen binnen het Nederlandse onderwijssysteem: de prestaties van Nederlandse kinderen op het gebied van lezen en wiskunde laten een neerwaartse spiraal zien. Deze alarmerende ontwikkeling roept vragen op over de kwaliteit van het onderwijs en de mogelijke oorzaken achter deze achteruitgang. In deze context is het van cruciaal belang om de situatie te begrijpen, de factoren die hieraan bijdragen te analyseren en te onderzoeken welke stappen er genomen kunnen worden om het tij te keren en de educatieve basis van Nederlandse kinderen te versterken.

Prestatie in 2022

In 2022 hebben achttien landen en economieën wereldwijd indrukwekkende prestaties geleverd op het gebied van wiskunde, lezen en natuurwetenschappen, waarbij ze boven het gemiddelde van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitstaken. Toch is er een alarmerende trend zichtbaar: tussen 2018 en 2022 zijn de gemiddelde prestaties op het gebied van wiskunde in OESO-landen met maar liefst 15 punten gedaald, een recorddaling. Ook de leesvaardigheid daalde met 10 punten, wat tweemaal het vorige record is, terwijl de prestaties op het gebied van natuurwetenschappen relatief stabiel bleven. Wat nog zorgwekkender is, is dat de neergang op het gebied van lezen en wetenschap al tien jaar aan de gang is, hoewel wiskunde tussen 2003 en 2018 stabiel leek te blijven. In deze context is het interessant om te ontdekken hoe sommige landen, zoals Colombia, Macau (China), Peru en Qatar, erin zijn geslaagd om hun prestaties in alle drie de vakken te verbeteren sinds ze deelnamen aan het Programme for International Student Assessment (PISA).

Het ondersteunen van leerlingen binnen en buiten het klaslokaal is van cruciaal belang


In OESO-landen onthult recent onderzoek een verontrustende kloof in wiskundeprestaties tussen sociaal-economisch achtergestelde leerlingen en hun bevoorrechte tegenhangers. Het blijkt dat kansarme leerlingen gemiddeld zeven keer meer kans hebben om elementaire wiskundevaardigheden niet te verwerven in vergelijking met hun welgestelde medeleerlingen. Een intrigerend aspect van deze bevindingen is echter dat sommige landen en economieën erin slagen om ongeacht de sociaal-economische achtergrond van hun leerlingen, een hoog niveau van wiskundeprestaties te bereiken. Zoals in het geval van Macao (China), waar zelfs de meest achtergestelde studenten boven het OESO-gemiddelde presteerden. Deze complexe dynamiek van educatieve ongelijkheid werpt een boeiend licht op de uitdagingen en mogelijkheden binnen het onderwijslandschap van OESO-landen, waarin ook opvallende verschillen in prestaties tussen jongens en meisjes aan het licht komen.

Beeld: Pixabay

Check ook:

Copyright © 2022 SGXL Alle rechten voorbehouden

Mobiele versie afsluiten