Fietsen in Nederland kan een ware uitdaging zijn, zeker als het weer niet meezit. Een plotselinge regenbui, een kapotte Action-paraplu en dan die vervelende tegenwind, het kan de dagelijkse fietser flink tegen zitten. Alsof dat nog niet genoeg is, komt Gerda voorbij gezoeft op haar elektrische fiets, terwijl ze net iets te triomfantelijk terugkijkt naar jouw worsteling met de elementen, en zonder moeite een viaduct beklimt. Maar de Nederlandse fietspaden zijn recentelijk verrijkt met een nieuw type tweewieler dat nog meer opzien baart: de fatbikes. Een foto van een ‘fietsenrek’ op een school in Amstelveen zorgt nu voor verbaasde reacties online.
Fatbikes
Deze fatbikes, met hun opvallend dikke banden, zijn niet alleen een nieuw gezicht, maar ook de jonge leeftijd van veel van de bestuurders roept verbazing en soms irritatie op. De fatbike, oorspronkelijk ontworpen voor ruig terrein zoals sneeuw en zand, lijkt een onwaarschijnlijke keuze voor het relatief vlakke en goed onderhouden Nederlandse landschap. Toch winnen deze fietsen aan populariteit onder de jeugd, die de brede banden en robuuste uitstraling wel lijkt te waarderen. Echter, voor veel traditionele fietsers voelt het alsof deze zware rijwielen de rust en orde van de fietspaden verstoren.
De ergernis komt niet alleen door de omvang en snelheid waarmee deze fietsen zich een weg banen door de menigte. Het is ook de zorgeloosheid van de jonge bestuurders, die vaak zonder veel aandacht voor verkeersregels of medeweggebruikers hun gang gaan. Dit gedrag kan gevaarlijke situaties opleveren, zowel voor de fatbike-rijders zelf als voor anderen.
Diversiteit
Desalniettemin is het fenomeen fatbike niet alleen maar negatief te zien. Het toont de diversiteit en constante evolutie van fietscultuur in Nederland. Het moedigt jongeren aan om actief te zijn en buiten te spelen, wat in de digitale tijdperk niet onderschat moet worden. Bovendien biedt het een alternatief voor jongeren die zich misschien niet aangetrokken voelen tot traditionele sporten of fietsmodellen.
De vraag blijft hoe we een balans kunnen vinden tussen de nieuwe trends en de gevestigde normen op de Nederlandse fietspaden. Wellicht is het een kwestie van tijd voordat de fatbike net zo ingeburgerd raakt als de elektrische fiets, of misschien vinden we manieren om het gebruik ervan beter te reguleren. Wat zeker is, is dat het Nederlandse fietslandschap blijft veranderen, en dat aanpassing en tolerantie van alle kanten nodig zullen zijn om de harmonie te bewaren.
@jim.roest ik moet 3 maanden werken wil ik zo’n ding kunnen kopen #fyp #foryou ♬ origineel geluid – jim.roest
@coolejebber En met ‘kopen voor kleine kinderen’ bedoel ik dan voornamelijk echt pubers (sorry pubers jullie zijn vast aardig xx) #coolejebber ♬ origineel geluid – Jebber
De Fietsersbond vindt van wel: fatbikes (met gashendel) zijn geen ebikes maar brommers. Daarom: kentekenplicht, helm op en minimumleeftijd. https://t.co/bZHYIqHnv5
— Fietsersbond A'dam (@adamfietst) October 5, 2023
Check ook:
Strengere handhaving voor fatbikes: 6 km te hard is boete van €290,-