Connect with us

Hi, what are you looking for?

Eten & Drinken

Op deze manier misleidt McDonald’s je om altijd een grote friet te bestellen

McDonald’s grote friet

Small, medium of large: waarom bestel je altijd een grote friet bij McDonald’s? Want hoe groter de portie, hoe minder je in verhouding betaalt, toch? Nee dus. Door middel van een slim marketingtrucje wordt je namelijk misleid!

McDonald’s grote friet

Het decoy effect

In marketing wordt de term afleidingseffect, ook bekend onder de Engelse term decoy effect, ggenoemd. Dit is een manier waarbij in de keus tussen twee alternatieven er een grotere consumentenvoorkeur ontstaat voor een van deze twee opties. Maar als je een derde optie toevoegt, creëer je dus het decoy effect.

Het decoy effect is een effectieve verkooptechniek waarmee je de productkeuze van consumenten onbewust beïnvloedt. Door het toevoegen van een duur maar minder aantrekkelijke productvariant stuur je de consument onbewust richting het product dat je wél wilt verkopen.

Duurdere optie

@growtholaf legt het uit op Instagram. “Wanneer er twee opties zijn, maken mensen persoonlijke keuzes. Zijn het er drie, dan gebeurt er iets geks.” Zou je dus de keuze hebben tussen een kleine en een medium friet, dan kies je sneller op basis van hoeveel honger je hebt. Bij een derde keuze, een strategisch geprijsde decoy met betere kwaliteiten dan de goedkoopste optie, zijn consumenten eerder geneigd om de duurdere van de andere twee opties te kiezen.”

McDonald’s grote friet

Bron: Girlscene
Beeld: McDonalds

You May Also Like