‘Disney-item’ Arjen Lubach na Jimmy Kimmel-rel gaat wereld over: ‘Insanely well done!’

5 Min Read
Beeld: Youtube

Wat begon als een satirische grap van Arjen Lubach in zijn talkshow, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd gespreksonderwerp. De aanleiding? De Jimmy Kimmel-rel, waarbij de populaire Amerikaanse talkshowhost tijdelijk van de buis werd gehaald na een scherpe opmerking over de moord op Charley Kirk. Lubach greep dat moment om Disney en zender ABC stevig op de hak te nemen, en dat deed hij op een manier die miljoenen mensen wist te raken. Binnen enkele dagen stond zijn video op tientallen miljoenen views en regende het reacties van over de hele wereld.

Hoe satire en Disney samenkwamen

De Jimmy Kimmel-rel liet zien hoe gevoelig mediabedrijven kunnen reageren op politieke druk. ABC, dat onder Disney valt, besloot Kimmel tijdelijk te schrappen. Volgens critici gebeurde dat omdat zijn woorden niet strookten met de politieke wind die er waaide.

En toen kwam Arjen Lubach. Met zijn team monteerde hij razendsnel een satirisch Disney-item, waarin hij bekende films een nieuwe, scherpe draai gaf. Olaf uit Frozen die klimaatverandering ontkent, Timon en Pumbaa die vrolijk zingen “Hakuna MAGA-ta”, en scènes uit Beauty and the Beast met een absurdistische twist. Het was speels, slim en vooral raak: entertainment als spiegel voor de politiek.

Een explosie van populariteit

Binnen vier dagen ging de teller richting de 30 miljoen views. Dat maakt het het best bekeken item van Lubach sinds zijn iconische “Netherlands Second”-video in 2017. Alleen al op YouTube staat de video boven de miljoen kijkers, met tienduizenden likes en duizenden reacties.

Het filmpje bleef niet beperkt tot Nederland. Grote namen als Rosie O’Donnell, actrice Charisma Carpenter en zelfs Amerikaanse politici deelden de video enthousiast. Ook op sociale media zoals TikTok, X, Instagram en Facebook werd het massaal verspreid. De impact van dit satirische stukje televisie bleek ineens van internationale betekenis.

Wat kijkers ervan vinden

De reacties laten zien dat het item van Arjen Lubach een gevoelige snaar raakt. Nederlanders en Duitsers prijzen vooral de creativiteit, terwijl veel Amerikanen jaloers zijn op de vrijheid waarmee dit soort satire in Europa gemaakt kan worden.

Een paar reacties die eruit springen:

  • “Wow, they would never show something like this on US TV. I envy people who live in free countries.”
  • “Good god this is insanely well done and just perfect; the Dutch just destroy this clown show!”
  • “As an American I find this very funny and on point.”

Sommige Amerikanen gingen zelfs een stap verder: ze zegden hun Disney+ abonnement op als protest tegen de Jimmy Kimmel-rel en de manier waarop Disney volgens hen met vrijheid van meningsuiting omgaat.

De reactie van Lubach zelf

Arjen Lubach zelf reageerde nuchter, maar ook trots. Hij benadrukte dat zijn team dit filmpje in slechts één dag in elkaar had gezet en dat het spannend was om te zien hoe het publiek zou reageren. Het succes verraste hem, maar hij wees er ook op dat er een serieuze boodschap onder ligt.

Volgens Lubach staat de Jimmy Kimmel-rel symbool voor iets groters: de vraag of mediabedrijven satire en kritische stemmen nog wel de ruimte geven. Humor mag grappig zijn, maar het kan ook een serieuze waarschuwing bevatten.

Grenzen van humor

Wat duidelijk is: Arjen Lubach heeft opnieuw laten zien hoe krachtig satire kan zijn. Zijn Disney-item, geboren uit de Jimmy Kimmel-rel, wist in een paar dagen miljoenen mensen te bereiken en gesprekken los te maken over vrijheid van meningsuiting en politieke druk.

Of het filmpje daadwerkelijk invloed zal hebben op Disney, ABC of zelfs Jimmy Kimmel, valt nog te bezien. Maar de boodschap is al helder aangekomen: humor kan de grenzen van landen overstijgen en mensen verbinden. En dat is misschien wel de grootste winst van allemaal.

Check ook:

Share This Article
Mobiele versie afsluiten