Connect with us

Hi, what are you looking for?

Life

Deze veranderingen treden er op in jouw lichaam als je een maand niet rookt

Beeld: Pexels

Stoppen met roken is een van de beste dingen die je ooit voor jouw gezondheid zult doen. Als je stopt, geef je jouw longen de kans zich te herstellen en kunt je gemakkelijker ademhalen. Er zijn nog veel meer voordelen en die beginnen vrijwel onmiddellijk. In dit artikel hebben we dit alles voor jouw samengevat.

Voordelen

Als je stopt met roken, kan je genieten van tal van voordelen. Je hebt ten eerste een betere bloedsomloop. Ook heb je een betere smaak en geur. Daarnaast heeft jouw lichaam meer energie en dit kan een boost zijn voor je immuunsysteem. Verder zien jouw tanden en mond er schoner uit. Een verbeterd seksleven is ook gegarandeerd en je hebt natuurlijk ook minder kans op kanker.

maand niet rookt
Beeld: Pexels

Na een maand

Significante veranderingen, zoals minder hoesten, kortademigheid en verstopte sinussen, kunnen een maand na het stoppen met roken worden waargenomen. Het energieniveau zal duidelijk beter zijn, wat betekent dat lichaamsbeweging niet zo’n grote uitdaging zal zijn. Deskundigen merkten ook op dat longvezels opnieuw beginnen te groeien, waardoor de longfunctie verbetert en het risico op bacteriële infectie afneemt. Artsen zeggen dat binnen de eerste maand na het stoppen je longfunctie zal verbeteren, wat ook de bloedsomloop zal verbeteren.

maand niet rookt
Beeld: Pexels

Op lang termijn

Binnen 9 maanden beginnen de cilia normaal te functioneren en worden symptomen zoals hoesten en kortademigheid minder frequent. Tien jaar nadat je bent gestopt met roken, is jouw risico op blaas-, nier-, long-, mond- en keelkanker aanzienlijk verminderd, wat suggereert dat hoe langer iemand zich onthoudt van roken, hoe beter het is voor zijn gezondheid op de lange termijn.

Beeld: Pexels

Tips

Wil je na het lezen van al deze voordelen echt stoppen met roken, maar weet je echter niet waar te beginnen? Dan hebben we enkele tips die jouw misschien op weg kunnen helpen. Denk maar aan hulp vragen, een plan maken, uitzoeken wat echt voor jouw werkt, voorbereid zijn op ontwenningsverschijnselen en vooral blijven proberen en niet opgeven. Het nieuwe jaar kan de beste tijd zijn om te beginnen.

Beeld: Pexels

Bron: clint.be

Beeld: Pexels

You May Also Like