Deze supermarkt is het goedkoopste in 2025: ‘Circa 8% lager dan het landelijk gemiddelde’

5 Min Read
Beeld: Pexels @ Rollz International

De wekelijkse boodschappen zijn voor veel Nederlanders geen vanzelfsprekendheid meer. Prijzen stijgen, aanbiedingen verdwijnen sneller dan ooit, en elke euro telt. In die drukte van volle winkelwagens en lege portemonnees is er één supermarkt die er dit jaar uitspringt: Aldi.

Tekst loopt verder onder de video

Volgens recente cijfers van databureau Hiiper mag Aldi zich in 2025 met recht de goedkoopste supermarkt van Nederland noemen. De prijzen liggen er gemiddeld zo’n 8 procent lager dan het landelijk gemiddelde. Dat lijkt misschien een klein verschil, maar op jaarbasis scheelt het voor veel gezinnen tientallen euro’s per maand. Ook Dirk blijft dicht in de buurt – de twee ketens domineren de prijsklasse waar veel consumenten nu naar zoeken.

Aldi groeit, en dat is geen toeval

De cijfers liegen niet. In een markt die jaarlijks meer dan 50 miljard euro waard is, wist Aldi in een jaar tijd bijna één procent marktaandeel te winnen. Dat lijkt weinig, maar het betekent zo’n 400 miljoen euro extra omzet.

Volgens Joep Smeets, directeur van Hiiper, is die groei vooral te danken aan Aldi’s hardnekkige focus op lage prijzen. “Ze hameren er voortdurend op dat ze de goedkoopste zijn, en dat werkt,” zegt hij. Die boodschap klinkt ook herkenbaar bij veel klanten. Waar andere supermarkten meer inzetten op luxe of beleving, blijft Aldi trouw aan zijn kern: eenvoud, efficiëntie en lage prijzen.

Beeld: Wikipedia

Vorig jaar riep de Consumentenbond Aldi samen met Dirk al uit tot de goedkoopste supermarkten van Nederland. Beide ketens hebben dat momentum slim benut. Aldi zet de prijsboodschap centraal in advertenties, terwijl Dirk inzet op herkenbare nuchterheid en loyaliteit bij vaste klanten.

Inflatie zet prijsbewust winkelen op scherp

Voedsel werd in 2025 opnieuw duurder. In september lagen de prijzen gemiddeld 3,7 procent hoger dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het CBS. Daardoor zijn steeds meer mensen op zoek naar de goedkoopste opties, en die vinden ze bij discounters als Aldi en Dirk.

Beeld: YouTube Dirk

Toch profiteert niet iedereen evenveel van deze trend. Lidl, ooit de andere grote prijsvechter, lijkt iets terrein te verliezen. Consumenten zien de keten steeds vaker als een kwaliteitswinkel in plaats van een keiharde discounter. Daarmee verliest Lidl een deel van het prijsimago dat Aldi juist weer stevig heeft opgepakt.

De comeback van een oude bekende

Wie wat langer terugkijkt, weet dat Aldi ooit een veel groter marktaandeel had. In 2008 lag dat nog op 8,5 procent, maar in de jaren daarna zakte het weg naar ongeveer 5 à 6 procent. Nu de keten zich opnieuw vol richt op betaalbaarheid, lijkt de weg omhoog weer gevonden.

Toch is dat geen garantie voor blijvend succes. Zodra de economie aantrekt en mensen zich minder zorgen maken over geld, verschuift de aandacht vaak weer naar gemak en kwaliteit. De supermarkt die vandaag de goedkoopste is, kan morgen zomaar marktaandeel verliezen als consumenten anders gaan kiezen.

Jumbo houdt stand na roerige jaren

Terwijl Aldi en Dirk groeien, probeert Jumbo de schade te beperken. De keten had de laatste tijd te maken met reorganisaties, veranderingen in het management en de ban op tabaksverkoop, wat de omzet flink raakte. Toch lijkt de ergste terugval nu voorbij. Volgens Hiiper is er in het laatste kwartaal nog maar sprake van een minieme krimp, wat erop wijst dat Jumbo zijn koers weer wat heeft gestabiliseerd.

Prijsvechters hebben de wind in de rug

In een tijd waarin elke euro telt, hebben Aldi en Dirk de juiste snaar geraakt. Aldi mag zich voorlopig de goedkoopste supermarkt van Nederland noemen, met prijzen die gemiddeld 8 procent lager liggen dan het landelijk gemiddelde. Dirk blijft daarbij een solide tweede.

Voor consumenten die de boodschappen graag betaalbaar houden, is het duidelijk: wie slim winkelt, rijdt met een kar vol korting naar huis. En zolang de inflatie nog even aanhoudt, lijken Aldi en Dirk de supermarktoorlog voorlopig te winnen.

Belangrijkste feiten in het kort:

  • Aldi: goedkoopste supermarkt van Nederland (8% onder gemiddeld)
  • Dirk: tweede goedkoopste volgens Consumentenbond
  • Aldi groeit 0,8% in marktaandeel (±400 miljoen euro omzetgroei)
  • Inflatie september 2025: +3,7%
  • Jumbo stabiliseert na eerdere daling

Check ook:

Share This Article
Mobiele versie afsluiten