Supermarkten hebben al geruime tijd hun prijzen verhoogd, waardoor steeds meer huishoudens moeite hebben om rond te komen. Dit heeft hun reputatie onder consumenten aangetast, aangezien ze niet alleen de prijzen verhogen, maar ook de verpakkingen kleiner maken terwijl de prijs hetzelfde blijft.
Drie supermarkten
Recent onderzoek van de Consumentenbond heeft aangetoond dat drie grote supermarkten, Albert Heijn, Jumbo en Plus, consequent fouten maken door onjuiste bedragen op de kassabon te vermelden. Deze supermarkten misleiden klanten door bij de kassa een hogere prijs in rekening te brengen dan de prijs die op het schap staat vermeld, waardoor klanten meer betalen dan ze zouden moeten.
Geen beterschap
Eerder heeft de Consumentenbond onderzoek gedaan naar deze praktijken en hoewel supermarkten beloofden beterschap te tonen, is nu gebleken dat er nog steeds fouten worden gemaakt. De bond is woedend over deze gang van zaken en noemt het gedrag van supermarkten ‘onacceptabel’ en ‘onrechtmatig’. Bovendien heeft de Consumentenbond plannen om supermarkten aansprakelijk te stellen voor foutieve prijzen aan de kassa’s. Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, hebben supermarkten inmiddels een sommatie ontvangen om te stoppen met het misleiden van klanten. ”Wanneer dat niet voor 30 juni is gebeurd, zullen we juridische procedures niet schromen”, geeft ze aan.
🧾🥦 | Uit ons onderzoek blijkt dat er nog steeds fouten staan op de #kassabonnen van @albertheijn, @JumboSupermarkt en @PLUSsupermarkt. We stellen de supermarkten nu aansprakelijk voor de foute prijzen aan de kassa’s.
— Consumentenbond (@Consumentenbond) April 25, 2023
Lees hier meer 👇https://t.co/rPkpD8KhjA pic.twitter.com/eypto0PcU5
Het ergst bij Plus
Voor dit onderzoek werden 240 willekeurige aanbiedingen uit acht verschillende filialen in diverse steden geanalyseerd. Hoewel veel supermarkten fouten maken, is het bij Plus het ergst. Maar liefst 20 procent van de prijzen aan de kassa kwamen niet overeen met de prijzen in de schappen. Bij Jumbo ging het om 15 procent en bij Albert Heijn om 13 procent. Het bedrag dat hierdoor dagelijks en jaarlijks wordt opgelicht, kan enorm oplopen. Volgens de bond komen deze fouten vaak voor bij aanbiedingen uit koelvakken en producten die in kartonnen stellages in de gangpaden staan. Ook worden fouten gemaakt met groenten en producten die op ‘kopstellingen’ staan. Het advies van de Consumentenbond is dan ook om altijd de kassabon te controleren.
Check ook: Onderzoek wijst uit: deze supermarkt is het duurst en deze het goedkoopst
Bron: trendnieuws.nl
Beeld: Pexels