Deze bekende A-merken blijken uit precies dezelfde fabriek als de budget-variant te komen

By thalena
5 Min Read
Beeld: Pexels

A-merken hebben in de supermarkt al jaren een bijna mythische status. Veel consumenten gaan er automatisch vanuit dat een duurder product beter is, simpelweg omdat er een bekend logo op de verpakking staat. Toch blijkt die aanname in veel gevallen niet te kloppen. Achter de schermen van de supermarktwereld speelt een praktijk die voor veel mensen nog steeds verrassend is: dure A-merken en goedkope huismerken komen regelmatig uit exact dezelfde fabriek.

Tekst loopt verder onder de video

Hoe A-merken en huismerken samen van de band rollen

De voedingsindustrie draait op grote productielijnen die continu moeten blijven lopen om rendabel te zijn. Alleen produceren voor A-merken is vaak niet genoeg om die machines 24 uur per dag bezig te houden. De oplossing is eenvoudig: dezelfde fabriek produceert in de ‘vrije uren’ ook voor huismerken van supermarkten als Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi. De machine wordt kort stilgezet, de etiketten worden vervangen en de productie gaat weer verder. Het resultaat: hetzelfde product, maar in een ander jasje.

Voor consumenten voelt dat als bedrog, maar binnen de industrie is het dagelijkse praktijk. De hoge prijs van A-merken zit daardoor niet alleen in het product zelf, maar vooral in marketing, verpakking en naamsbekendheid.

Beeld: Pexels

Het identificatiemerk onthult de waarheid

Wie twijfelt of twee producten echt uit dezelfde fabriek komen, kan dat vaak zelf checken. Op dierlijke producten zoals zuivel, vlees, vis en eieren staat een verplicht ovaal stempeltje: het identificatiemerk. In die code zie je bijvoorbeeld “NL Z0056 EG” staan.

  • NL staat voor het land van productie
  • EG betekent Europese Gemeenschap
  • De code ertussen is het unieke nummer van de fabriek

Pak je een pak melk van een bekend A-merk en een huismerk-melk en zie je exact dezelfde code? Dan weet je genoeg: zelfde fabriek, dezelfde hygiënestandaarden en vaak zelfs dezelfde grondstoffen. In dat geval betaal je bij A-merken vooral voor de naam.

Dit gebeurt bij veel meer producten

Het fenomeen beperkt zich zeker niet tot zuivel alleen. In meerdere productcategorieën blijken dure A-merken en goedkope huismerken opvallend dicht bij elkaar te liggen.

Koekjes: Fabrieken zoals Pally Biscuits in Nieuwegein bakken dagelijks miljoenen koekjes. Een deel daarvan verdwijnt in luxe verpakkingen van bekende merken, terwijl een ander deel als budget-biscuitje in het schap van de buurtsuper belandt. De productielijn is dezelfde, alleen het wikkeltje en het prijskaartje verschillen.

Bier: De eeuwige discussie op verjaardagen. “Dat goedkope bier is bocht.” Maar dat blijkt lang niet altijd te kloppen. Veel budgetbieren, zoals Schultenbräu of de huismerken van Dirk, komen gewoon uit gerenommeerde brouwerijen zoals Bavaria of de Belgische brouwerij Martens.

Ook bij chips & nootjes speelt hetzelfde mechanisme. Grote producenten zoals Intersnack, bekend van Chio, produceren op enorme schaal zoutjes en chips voor zowel A-merken als huismerken. De verschillen zitten vaak in kruidenmix, verpakking en marketing — niet in de fabriek waar het product vandaan komt.

Beeld: Pexels

Is het product dan altijd identiek?

Hoewel de fabriek vaak dezelfde is, kan het recept verschillen. Bij sommige A-merken worden net iets duurdere ingrediënten gebruikt. Denk aan pindakaas met een hoger pinda-percentage of koekjes met roomboter in plaats van palmolie. Soms is het verschil puur cosmetisch: de mooiste frietjes gaan naar het A-merk, terwijl de kromme exemplaren in de zak van het huismerk belanden.

Maar bij basisproducten zoals melk, suiker, bloem of mineraalwater is het verschil vaak nihil. In die gevallen is het product simpelweg identiek en betaal je bij A-merken vooral voor marketing en uitstraling.

Waarom dit belangrijk is voor je portemonnee

De stijgende supermarktprijzen zorgen ervoor dat steeds meer mensen bewuster kiezen. Het besef dat A-merken en huismerken regelmatig uit dezelfde fabriek komen, kan helpen om slimmer boodschappen te doen. Door labels te vergelijken en niet blind te vertrouwen op een bekende naam, kun je flink besparen zonder in te leveren op kwaliteit.

Check ook:

Share This Article
Mobiele versie afsluiten